lördag 6 mars 2010

Vilken resa...


Att aka till Malaysia for att fa 60 dagar till var ganska stressigt och jag kande mig verkligen som en lantlolla...Val framme i Hat Hay, en stad med over en miljon manniskor, sa sprang taxigubbar fram till oss som klev av bussen. Jag sa att jag skulle in i Malaysia bara for att fa Visa utan att behova vara dar x antal timmar. Jag hoppade in i en grisbil som korde mig nagra hundra meter. Dar, pa en parkeringsplats, klev jag av och taxisnubben tag sin privata bil som jag hoppade in i o vi akte 6 mil till gransen.

Framme dar sa hade han en kompis med MC som skulle ta mig in o ut ur landet medans han vantade. Jag satte pa mig hjalmen o hoppade upp pa hans MC och akte ur Thai, in i Malaysaia, ut ur Malaysia och sedan in i Thai igen. Tur att MC killen hade koll pa alla turer for det hade inte jag...o ryggsacken fick jag tomma ut in pa tva ganger. Jag hade bananer med mig som fardkost och tullen fragade mig "bananas" som om det vore ngt konstigt med att ha bananer i ryggsacken. Hade min sovkudde med mig oxa o den klamde dom noggrannt pa...

Nar jag fatt alla stamlar o ratt visyumstampel forstas sa korde taxikillen mig till busstationmen igen. Han korde i 150 - det gor alla har...Man kan ju bli riktigt rad....Jag har funderat pa varfor man aldrig ser gamla manniskor ute nagonstans men jag tror dom har kort ihjal sig. Pa denna lilla o dar jag bor omkommer 2 manniskor varje dag i MC olyckor.

Jag hade blivit rek ett hotell sa jag akte MCtaxi dit. En jakligt bra MC forare, som akte mellan bilar, trangde sig med cm avstand fran andra fordon... och till slut var jag framme PUST. Jag hade overlevt dessa sk transportmedel.

Hade inte krubbat pa hela dagen sa jag checkade in och begav mig ut i denna stora stad for att sedan komma pa...Vad f-n hette hotellet. Minns hur det sag ut da jag checkade in och kollade febrilt efter en skyskrapa och jag hittade hotelllet. Skrev ner det pa en lapp och stoppade den i fickan. Det kan ju vara en fordel att veta var man bor...

Bussarna har ar bekvama o aven om det tar sin tid sa ar de helt Ok. Dagen efter gick jag upp tidigt. Pa hotellet och pa en resebyra hade dom sagt att det gar bussar till Samui 10.30 (den andra sa 11.30) och jag fick veta att biljettforsaljningen oppnade 08.00
Jag var uppe i tid och 7.40 var jag vid busstationen och det forsta jag ser ar en buss till Samui som gar kl. 08.00 och jag hann med den.

Det var skont att komma tillbaka till den lilla trygga on igen...Pa bussarna finns det busskonduktorer. Pa hemresan kunde jag inte lata bli att kolla in den se tumnagen som den yhailamndska busskonduktoren hade sparat lange (akta) ...Nar jag klev av bussen sa var jag tvungen att fraga om jag fick fota eftersom jag tyckte att hans nagel var sa cool...Vilket jag inte tyckte men vad gor man inte for att dokumentera annorlunda saker...

Janne dokumenterar det mesta har i landet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar